hola, aqui os dejo las normativas por las cuales al final nos tendremos que regir ,para mi es mucho mas delo que teniamos
pero te queda una mala sensacion porque hay muchos puntos que no son para mi incoherentes ,y sobre todo el numero de capturas la encuentro ricicula ,pero bueno todavia gracias haber que os parece tiene la dificultad del idioma en que esta escrito, pero no he popido traducirlo
, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI
NATURAL
DECRET 139/2014, de 14 d'octubre, pel qual s'estableix el règim temporal per al període 2014-2018 de les
autoritzacions excepcionals per a la captura en viu i tinença d'ocells fringíl·lids per a la cria en captivitat
adreçada a l'activitat tradicional de concursos de cant.
D’acord amb l’article 144 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, correspon a la Generalitat la competència en
matèria de medi ambient, espais naturals i meteorologia i la regulació dels recursos naturals, de la flora i la
fauna, de la biodiversitat i, també, de les mesures de protecció de les espècies i el règim sancionador.
La realització de concursos oficials de cant d’ocells fringíl·lids és una activitat tradicional a Catalunya que
requereix l’adopció de mesures que la facin compatible amb la conservació d’aquestes espècies d’ocells.
Les espècies d’ocells fringíl·lids que intervenen en aquests concursos oficials són el verdum (Carduelis chloris),
la cadernera (Carduelis carduelis), el passerell comú (Carduelis cannabina) i el pinsà comú (Fringilia coelebs).
L’article 1 de la Directiva 2009/147/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de novembre, relativa a la
conservació de les aus silvestres, prescriu la conservació de totes les espècies d’aus que viuen normalment en
estat silvestre en el territori de la Unió Europea, i estableix a l'article 5 un règim general de protecció de totes
elles. No obstant això, l’article 9.1 preveu la possibilitat, quan no hi hagi una altra solució satisfactòria, que els
estats membres introdueixin excepcions al règim general de protecció en determinats supòsits, entre els quals
es troba el de permetre en condicions estrictament controlades i de forma selectiva la captura, la retenció o
qualsevol altra explotació prudent de determinades aus en petites quantitats.
La Comissió Europea, d’acord amb la jurisprudència establerta a aquest efecte, ha assenyalat que l’activitat
tradicional de cant que es realitza a Catalunya es podria assolir mitjançant la cria i reproducció en captivitat
com a solució alternativa a la captura en viu al medi natural, i que cal avançar en aquesta línia.
En l'àmbit estatal, l’article 52 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i de la biodiversitat,
també confereix un règim de protecció general a totes les espècies que viuen en estat silvestre. L’article 58
transposa l’article 9 de la Directiva d’aus i l'apartat 1 lletra e) preveu la possibilitat de permetre, en condicions
estrictament controlades i mitjançant mètodes selectius, la captura, la retenció o qualsevol altra explotació
prudent de determinades espècies no incloses en el Llistat d’espècies en règim de protecció especial, en petites
quantitats i amb les limitacions necessàries per garantir-ne la conservació. L’apartat 2 de l’article 58 de la Llei
42/2007 estableix que en aquests casos la Comissió Estatal per al Patrimoni Natural i la Biodiversitat establirà
els mecanismes necessaris per garantir, basant-se en dades científiques rigoroses, que el nivell màxim nacional
de captures, per a cada espècie, s’ajusta al concepte de “petites quantitats”. Igualment, s’establiran les quotes
màximes de captura que es podran concedir per a cada espècie, així com els sistemes de control del
compliment de les dites mesures que hauran de ser exercides abans i durant el període autoritzat, sense
perjudici dels controls addicionals que també s’han d’establir un cop transcorregut el període.
En aquest context, el Comitè Estatal de Flora i Fauna Silvestres ha elaborat les directrius tècniques per a
l’adaptació de l’extracció de fringíl·lids del medi natural a l’article 9 de la Directiva 2009/147/CE, aprovades en
la Conferència Sectorial de Medi Ambient de 13 de juliol de 2011.
Les quatre espècies d’ocells fringíl·lids que intervenen en els concursos oficials de cant a Catalunya no estan
incloses en el Llistat d’espècies en règim de protecció especial, no estan catalogades com a espècies
amenaçades i tampoc són protegides segons la normativa sectorial catalana. A més, els estudis científics
constaten que a Catalunya les poblacions salvatges d’aquestes quatre espècies presenten un estat que permet
l’extracció d’individus de la població salvatge en l’àmbit del que hem esmentat com a petites quantitats.
D’altra banda, les dades sobre l’estoc d’ocells fringíl·lids que pertanyen a membres de societats ocellaires
federades a 1 de gener de 2014, segregats per espècie i sexe, permeten concloure que no existeixen suficients
exemplars per permetre la cria en captivitat ni la viabilitat genètica de les poblacions captives ja existents. En
primer lloc perquè no se n’ha autoritzat la captura des del 2011 i des de fa dos anys la mortalitat acumulada
dels individus no s'ha reposat, ateses les dificultats per a la seva reproducció amb la tecnologia actual. En
segon lloc, perquè cal tenir en compte que a Catalunya la captura de femelles ha estat sempre prohibida, a
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
1excepció de les autoritzacions excepcionals atorgades per a la temporada 2011.
El resultat de les captures de l’any 2011 a Catalunya es desglossa en 1.800 femelles de pinsà comú, 744 de
cadernera, 212 de verdum i 187 de passerell. D’aquestes quantitats, se n’ha de restar la mortalitat postcaptura
típica en aquests animals, i considerar a més que una part important eren novells de l’any, que acostumen a
patir mortalitats importants, i també cal restar la mortalitat produïda en aquests darrers anys sense captures (i
sense reproducció efectiva). És a dir, la majoria ja no són presents a la població captiva. Per tant, l’estoc de
femelles disponible (que és el que realment ens dóna la capacitat reproductora i disminueix el risc d’endogàmia
o baixa variabilitat genètica), és considerablement baix en el cas de cadernera, el verdum i el passerell, i
clarament insuficient en el cas del pinsà, si atenem el fet que el 2011 les persones autoritzades per a l’activitat
de captura van ser 3.840, i no ho van demanar en aquell moment la totalitat d’ocellaires que ho havien fet en
anys anteriors.
També cal facilitar els intercanvis dels exemplars criats en captivitat per prevenir els inconvenients derivats de
la consanguinitat resultant de creuaments endògens, en relació amb el que preveuen els articles 9.1.c) i d) de
la Directiva 2009/147/CE.
La pràctica de la cria en captivitat amb resultats satisfactoris pot servir –un cop transcorregut el temps
necessari per analitzar-ne la viabilitat– com a mètode alternatiu a la captura al medi natural, però requereix
un termini transitori, que s’estima fins a l’any 2018, durant el qual cal autoritzar de forma excepcional la
captura d’exemplars del medi natural. Per això, la regulació de les autoritzacions excepcionals objecte del
present Decret ha de tenir necessàriament una vigència temporal acotada al període indicat, durant el qual
l’extracció d’exemplars silvestres s’ha d’anar reduint progressivament.
Amb aquest objectiu, la Generalitat va encarregar l’any 2012 un projecte científic a l'Institut Català
d’Ornitologia, organisme científic independent, per tal que s’avalués l’adaptació a la captivitat així com la
possible cria. En tal sentit, la fenologia de les espècies d’ocells objecte d’aquest Decret comporta que el
projecte s’ha d’allargar durant un termini de 5 anys per poder obtenir resultats definitius de la població captiva
d’ocells.
La Direcció General de Qualitat i Avaluació Ambiental i Medi Natural del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i
Medi Ambient ha comunicat a la Generalitat la quota nacional de captures de fringíl·lids per al període 2013-
2018, en compliment de l’article 58.2 de la Llei 42/2007, el qual serà objecte de revisió per tal de tenir en
compte els resultats de les diferents experiències de cria en captivitat que s’estan duent a terme.
Atès l’article 34.3 del Text refós de la Llei de protecció dels animals aprovat pel Decret legislatiu 2/2008, de 15
d’abril;
Vist l’informe del Consell de Protecció de la Natura i l’acta de la sessió extraordinària del Consell de Caça de
Catalunya;
Per tot això, a proposta del conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, d’acord amb
el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,
Decreto:
Article 1
Objecte
L’objecte d’aquest Decret és regular, amb caràcter temporal, fins al 31 de desembre de 2018, les
autoritzacions excepcionals de captura en viu de petites quantitats d’ocells fringíl·lids, de manera selectiva i en
condicions estrictament controlades, per tal de disposar d’una població d’ocells suficient que permeti la cria en
captivitat adreçada a l’activitat tradicional de concursos oficials de cant.
Article 2
Espècies d’ocells fringíl·lids
Les espècies d’ocells fringíl·lids afectades per aquesta regulació són: el verdum (Carduelis chloris), la cadernera
(Carduelis carduelis), el passerell comú (Carduelis cannabina) i el pinsà comú (Fringilla coelebs).
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
2Article 3
Àmbit territorial
La captura en viu d’exemplars d’ocells fringíl·lids degudament autoritzada es pot dur a terme en tot el territori
de Catalunya, excepte en els parcs i jardins públics urbans, espais naturals de protecció especial, a les reserves
nacionals de caça, i a les zones de caça controlada.
Article 4
Determinació del nombre màxim de captures
La direcció general competent en matèria de medi natural ha de fixar anualment mitjançant resolució el
nombre màxim d’ocells, segregats per espècie i sexe, que podran ser capturats a Catalunya, d’acord amb el
nombre màxim de captures establert per la Comissió Estatal per al Patrimoni Natural i la Biodiversitat. La
resolució anual serà objecte de publicació al DOGC.
Article 5
Requisits per a l’atorgament de les autoritzacions excepcionals
1. Les persones sol·licitants han de ser membres d’una societat ocellaire federada que participi en concursos
oficials de cant i no estar inhabilitades per a l’activitat, de conformitat amb l’article 45.5 del Text refós de la
Llei de protecció dels animals, aprovat per Decret legislatiu 2/2008, de 15 d’abril.
2. Les sol·licituds d’autorització de captura en viu s’han de formalitzar en un imprès normalitzat que es pot
descarregar des de la seu corporativa de la Generalitat (
http://seu.gencat.cat) o obtenir en qualsevol
dependència del departament competent en matèria de medi natural i biodiversitat, i s’han d’adreçar a la
direcció general competent en la mateixa matèria dins del termini que a tal efecte assenyali la resolució que
fixa el nombre màxim de captures.
3. Les sol·licituds han de constar de la informació següent:
a) Nom i sexe de la persona sol·licitant.
b) DNI, passaport o NIE.
c) Les espècies a què es refereix i la quantitat per espècies i sexe.
d) El lloc exacte de l’actuació.
e) Les dates en què es desenvoluparà la captura.
f) El mitjà i el sistema o mètode a utilitzar i els seus límits.
4. Amb les sol·licituds s’ha d’adjuntar la documentació que s'indica a continuació. No obstant això, no caldrà
presentar la documentació que ja s’hagi presentat anteriorment en el departament competent en matèria de
medi natural i biodiversitat i de la qual no hagin variat les dades i continuïn essent vigents. En aquest cas,
caldrà indicar en l’imprès de sol·licitud en quin any es va aportar la documentació requerida.
a) Verificació de les dades d’identitat de la persona sol·licitant o de qui la representi si autoritza el DAAM a
obtenir aquesta informació segons el que estableix l’article 5.7; en cas contrari haurà d’aportar fotocòpia del
DNI/NIF/NIE.
b) Document acreditatiu de la participació en concursos oficials.
c) La documentació que acrediti que la persona sol·licitant té experiència en captura i/o maneig d’aquestes
espècies d'acord amb les autoritzacions de captura atorgades amb anterioritat.
5. El model normalitzat de sol·licitud podrà contenir declaracions responsables i/o compromisos derivats del
compliment de les normes de protecció de la biodiversitat i de la normativa sectorial aplicable i informarà de la
documentació que s’hi haurà de presentar adjunta.
6. La inexactitud, falsedat o omissió de qualsevol dada de caràcter essencial que consti en els impresos de
sol·licitud i/o en la documentació adjunta comporta, amb audiència prèvia a la persona interessada, deixar
sense efecte el tràmit corresponent.
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
37. La presentació de la sol·licitud d’autorització per part de la persona interessada comporta l’autorització al
departament competent en matèria de medi natural per obtenir els certificats o verificar les dades necessàries
per a la tramitació de l’autorització a emetre per altres administracions. Si la persona sol·licitant denega
expressament l’autorització esmentada, mitjançant l’imprès de sol·licitud, cal que aporti el certificat o certificats
corresponents.
8. Les sol·licituds s’han d’adreçar a la direcció general competent en matèria de medi natural i biodiversitat,
que és el lloc preferent de presentació, sense perjudici de la presentació a qualsevol dels llocs previstos a
l’article 25 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques
de Catalunya.
9. El termini per a la presentació de les sol·licituds es fixa en la resolució anual a què fa referència l’article 4.
Article 6
Resolució de les autoritzacions
1. L’òrgan competent per resoldre les sol·licituds és la persona titular de la direcció general competent en
matèria de medi natural i biodiversitat, tenint en compte el nombre màxim de captures autoritzables segons la
quota establerta per l’Estat.
2. El termini per resoldre és de dos mesos a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud. En el cas
que la sol·licitud o la resta de documentació presentada tingui deficiències o irregularitats, s’ha de requerir la
persona sol·licitant per tal que en el termini de deu dies hàbils esmeni la sol·licitud, i advertir-li que, si no ho
fa, es considerarà que ha desistit de la seva petició.
3. Transcorregut el termini previst per resoldre sense que s’hagi dictat i notificat la resolució expressa, la
sol·licitud s’entén desestimada. Contra la resolució del procediment es pot interposar recurs d’alçada, en el
termini d’un mes a comptar des de l’endemà de la notificació de la resolució, davant el conseller o consellera
del departament competent en matèria de medi natural i biodiversitat.
Article 7
Contingut i efectes de les autoritzacions excepcionals
1. Les autoritzacions de captura són personals i intransferibles i són vàlides per a la temporada de captura de
l’any en curs.
2. En l’autorització excepcional de captura ha de constar:
a) les dates de captura autoritzades.
b) la localització de les àrees de captura autoritzades.
c) les espècies, el nombre d’aquestes que s’autoritza a capturar i el seu sexe; el nombre d’exemplars en tot
cas ha de ser igual o inferior al nombre sol·licitat.
d) el mitjà i el sistema o mètode a utilitzar i els seus límits.
e) les mesures de control que s’aplicaran, així com el nombre d’anelles corresponents que s’assignen, i les
fitxes per anotar les captures.
f) les obligacions de les persones titulars relatives a la comunicació d’altes i baixes d’ocells.
g) la naturalesa i les condicions de risc.
3. Les autoritzacions excepcionals de captura faculten els seus titulars a posseir els exemplars capturats per a
la cria en captivitat adreçada a l’activitat tradicional de concursos oficials de cant i comporten l’obligació de
destinar-los a la cria en captivitat.
4. La resolució que atorga l’autorització comporta la inscripció d’ofici de la persona sol·licitant al Registre de
posseïdors d’ocells fringíl·lids creat per l’Ordre AAR/222/2013, de 12 de setembre, de regulació dels fitxers de
dades de caràcter personal gestionats pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi
Natural i l’Institut Català de la Vinya i el Vi, per part de l’òrgan competent. La resta de dades relatives als
ocells s’inscriuen a partir de les dades obtingudes de les fitxes normalitzades que han d’omplir els ocellaires
autoritzats i de les comunicacions d’altes i baixes.
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
4/9 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 6729 - 16.10.2014
CArticle 8
Condicions per a la captura
1. La jornada de captura es limita a les hores de sol. Fora de l’horari diürn només es pot preparar el lloc i els
mitjans, els sistemes o mètodes de captura, però en cap cas es pot estar disposat o preparat per a la captura.
2. Mentre es realitza l’activitat de captura s’ha d’estar en disposició de presentar, a requeriment de qualsevol
agent de l’autoritat, la documentació següent:
- Autorització administrativa per capturar en viu ocells fringíl·lids
- DNI, passaport o permís de residència
3. La persona titular de l’autorització de la captura hi ha de ser sempre present durant la jornada de captura i
pot ser assistida per acompanyants.
4. En el cas que hi hagi dues o més persones que disposin de l’autorització de captura, i que estiguin juntes
utilitzant el mateix mètode, el nombre de captures permeses és la suma del nombre de captures fixades a les
autoritzacions.
5. En finalitzar la jornada s’ha de deixar el lloc sense restes de presència ni del mètode de captura utilitzat.
6. En finalitzar cada jornada de captura, i sempre abans del transport, l’ocellaire autoritzat ha d’anellar els
exemplars capturats, amb les anelles que li hagi proporcionat la direcció general competent en matèria de medi
natural. El nombre d’ocells capturats al medi no pot ser superior al nombre d’anelles que tingui la persona
titular de l’autorització.
7. Un cop realitzat l’anellament, la persona ocellaire autoritzada ha d'emplenar la fitxa de captures
normalitzada i proporcionada juntament amb la resolució d’autorització.
Article 9
Mitjans, sistemes i mètodes de captura
1. El mitjà, sistema i mètode autoritzat de captura és la xarxa abatible, i només és permès l’ús d’una xarxa
abatible per persona autoritzada.
2. Queda totalment prohibida la utilització de xarxes japoneses o verticals, així com altres mètodes de captura
que tenen la consideració de massius i no selectius, o qualsevol mètode que pugui ocasionar la mort de les
aus.
3. Només es poden utilitzar reclams vius (exemplars engabiats de les espècies que es permet capturar, que a
través del cant atreuen els seus congèneres) i enzes (exemplars que es col·loquen associats a la xarxa abatible
per atreure els congèneres, sense que puguin patir danys). Tots els enzes han de pertànyer a aquestes quatre
espècies d’ocells fringíl·lids, els quals han d’estar degudament anellats, i resta prohibida la utilització d’ocells
híbrids, reclams mutilats o cecs, magnetòfons, aparells digitals que reprodueixin els sons dels ocells o qualsevol
altre mètode d’atracció artificial.
4. Els reclams i enzes s’han de mantenir en correctes condicions higienicosanitàries i de benestar, amb
disponibilitat d’aigua i menjar.
5. El nombre màxim d’enzes permesos és de 2 per espècie i xarxa abatible en ús. Els enzes utilitzats hauran
d’estar habituats a aquesta funció i no podran manifestar comportaments que palesin un estat manifest
d’estrès o moviments d’intent de fugida permanents. En cas de presentar-se'n, l’ocellaire l’haurà de substituir
immediatament.
6. Queda totalment prohibida la col·locació d’aquests mètodes de captura a una distància inferior a 10 metres
de qualsevol abeurador, sigui natural o artificial. No es consideren abeurador els bassals d’aigua que s’hagin
originat per la pluja caiguda en un màxim de 24 hores abans de la jornada de captura.
7. La distància màxima entre els mètodes de captura i els ocellaires és de 80 metres.
8. La distància mínima que hi ha d'haver entre diferents ocellaires que capturen per separat és de 100 metres.
Aquesta distància pot quedar sense efecte si hi ha un acord mutu entre els dos ocellaires.
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
El transport dels exemplars s’ha de realitzar en gàbies per a transport a que fa referència l’article 14.5.
Article 10
Període hàbil de captura
1. Els períodes hàbils de captura per a cadascuna de les espècies són els següents:
a) verdum (Carduelis chloris): de l’1 de setembre al 15 de novembre.
b) cadernera (Carduelis carduelis): de l’1 de setembre al 15 de novembre.
c) passerell comú (Carduelis cannabina): del 15 d’agost al 15 de novembre.
d) pinsà comú (Fringilla coelebs): del 15 d’agost al 15 de novembre.
2. Durant els dies hàbils del mes d’agost i setembre només es poden capturar exemplars joves de l’any, els
quals disposen dels trets morfològics que els diferencien clarament dels adults quant a plomatge i disseny de
colors. Els exemplars adults s’han d’alliberar de forma immediata en el lloc de captura, i no poden ser retinguts
de cap forma.
Article 11
Anellament
1. Tots els exemplars d’ocells capturats al medi natural han d’estar anellats amb anelles oficials amb la seva
numeració identificadora corresponent, que seran facilitades per la direcció general competent en matèria de
medi natural i biodiversitat. Les anelles proporcionades tindran gravat l’any, la sigla CAT i un número d’ordre.
L’anella i l’anotació en el registre constitueixen els elements d’identificació i de garantia de la procedència legal
dels exemplars.
2. Els exemplars d’ocells procedents de la cria en captivitat han d’estar degudament anellats amb anelles
metàl·liques oficials tancades facilitades per la direcció general competent en matèria de medi natural i
biodiversitat que tindran gravada la sigla CAT i el número de l’exemplar.
3. L’anellament dels ocells fringíl·lids efectuat d’acord amb aquest article n'acredita la procedència legal. En el
cas d’exemplars que provinguin d’altres comunitats autònomes o de fora de l’Estat, el posseïdor/a n'ha
d’acreditar documentalment la procedència, que ha d'incloure el número de l’exemplar d’acord amb el que
estigui previst a la normativa en el lloc d’origen.
Article 12
Alliberament d’ocells i ocells que són baixa
1. Si un cop capturat i anellat un ocell es comprova que les condicions d’aquest no s’ajusten als requeriments
d’aptitud per a la cria en captivitat, la persona posseïdora resta obligada a alliberar-lo al medi natural al més
aviat possible en perfectes condicions i en qualsevol cas abans del 31 de maig de l’any següent. Si l’estat de
l’ocell capturat no li permet la viabilitat al medi natural, s’ha de comunicar immediatament a un centre de
recuperació de fauna salvatge del departament competent en matèria de medi natural i biodiversitat, per al seu
alliberament posterior.
2. És obligatori que els ocells que s’alliberin estiguin en perfectes condicions físiques i sanitàries per ser
reintroduïts a l’hàbitat natural propi de l’espècie i conservant les característiques genètiques d’aquestes
espècies.
3. Els números de les anelles dels ocells que siguin alliberats o que morin durant el seu manteniment en
captivitat han de constar com a baixa en el registre corresponent establert a l’article 7.4.
4. Els exemplars capturats sense autorització s’han d’alliberar de forma immediata en el lloc de captura, i no
poden ser retinguts de cap forma.
Article 13
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
6/9 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya Núm. 6729 - 16.10.2014
CObligacions de comunicació
1. Un cop finalitzat el període hàbil de captura i en tot cas abans del 31 desembre de cada any, les persones
autoritzades han de lliurar les fitxes de comunicació normalitzades i emplenades, indicant el nombre, l'espècie i
el sexe del total dels ocells capturats i anellats, i retornar les anelles sobrants a la direcció general competent
en matèria de medi natural i biodiversitat.
2. Cada any les persones autoritzades han de comunicar a la direcció general competent en matèria de medi
natural i biodiversitat els exemplars d’ocells fringíl·lids nascuts en captivitats, indicant l’espècie i el sexe dels
exemplars, amb l’objectiu d'anotar-los al Registre i d'obtenir l'anella corresponent que acrediti la procedència
legal de l’ocell.
3. Igualment, les persones titulars d’autoritzacions resten obligades a comunicar pel mateix mitjà les baixes
dels ocells que posseeixen causades per l’alliberament de l’ocell o bé per mort, indicant-ne l’espècie, el sexe i
el número d’anella.
4. Amb l’objectiu de prevenir els efectes de la consanguinitat, les persones autoritzades en virtut d’aquest
Decret poden fer intercanvis dels ocells nascuts en captivitat amb altres persones autoritzades.
5. Les comunicacions a què fa referència aquest article es formalitzaran mitjançat la Fitxa de comunicació
normalitzada que es pot descarregar des de la seu corporativa de la Generalitat (
http://seu.gencat.cat) o
obtenir en qualsevol dependència del departament competent en matèria de medi natural i biodiversitat, i s’han
d’adreçar a la direcció general competent en la mateixa matèria en el termini d’un mes, a efectes de
modificació de dades al Registre d’ocells fringíl·lids.
6. No s’admetran a tràmit noves sol·licituds de captura presentades per ocellaires que no hagin emplenat
degudament les fitxes de captures o no hagin retornat les anelles o no hagin presentat les fitxes de
comunicació d’altes i baixes, mentre subsisteixi la situació d’incompliment.
Article 14
Condicions generals de tinença i de la cria en captivitat
1. Els ocells capturats i mantinguts en captivitat s’han de mantenir en bones condicions higienicosanitàries, en
bon estat de salut i respectant les condicions de benestar animal.
2. Els exemplars en captivitat s’han de mantenir en locals amb bones condicions ambientals, amb lluminositat
natural, ventilació i amb disponibilitat suficient d'aigua i aliment i en el tipus de gàbia que sigui adient en cada
moment.
3. La tinença, la cria en captivitat per a la participació en concursos de cant, les condicions específiques de
benestar animal, el nombre d’exemplars autoritzats a cada tipus d’instal·lació i tots els aspectes relacionats
amb les condicions concretes dels llocs on siguin mantinguts han de respectar la normativa sectorial de nuclis
zoològics i protecció dels animals i en tot cas amb bones condicions de lluminositat natural, ventilació, amb
disponibilitat d’aigua i aliment i en les gàbies adequades.
4. La tinença de més de 50 exemplars de diverses espècies o de més de 20 parelles requereix la preceptiva
inscripció en el Registre de nuclis zoològics, d’acord amb el que preveu l’Ordre de 28 de novembre de 1988, de
creació del Registre de nuclis zoològics de Catalunya, i el Decret legislatiu 2/2008, de 15 d’abril, pel qual
s’aprova el Text refós de la Llei de protecció dels animals.
5. Els exemplars han de gaudir de totes les condicions necessàries per tal d’assegurar-ne el benestar i,
específicament, han d’estar en gàbies adequades a l’activitat que estiguin realitzant en cada moment, sigui de
cria, exhibició durant els concursos, o transport. Les dimensions d’aquestes gàbies (per a individus o parelles)
han de ser com a mínim les següents:
- Gàbies per a cria i manteniment: amplada 100 cm, alçada 50 cm i fons 34 cm.
- Gàbies per a exhibició per a concurs de cant: amplada 20 cm, alçada 15 cm i fons 10 cm.
- Gàbies per a transport: amplada 20 cm, alçada 12 cm i fons 10 cm i cobertes. 6. No és permès subministrar
als exemplars productes hormonals o d’altres substàncies prohibides que estimulin el zel dels ocells o el cant.
7. Resta prohibida la hibridació dels exemplars d’aquestes espècies d’ocells.
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
7Article 15
Exhibició pública
1. L’exhibició pública dels ocells fringíl·lids requereix que aquests estiguin degudament anellats.
2. Es permet assolellar els ocells de les espècies autoritzades, per a la seva formació en el cant, entenent com
a tal el trasllat temporal al medi natural d’aquests exemplars d’ocells capturats amb autorització o dels nascuts
en captivitat.
3. L’exhibició pública dels exemplars d’ocells fringíl·lids procedents d’altres comunitats autònomes o estats
membres de la Unió Europea requereix que el seu posseïdor estigui en disposició d’acreditar la procedència
legal de l’exemplar, d’acord amb la normativa aplicable en el territori d’origen.
4. A les concentracions d’ocells fringíl·lids de les quatre espècies incloses a l’article 2 s’aplica, si s’escau, la
normativa vigent en matèria de regulació de certàmens i altres concentracions d'animals vius a Catalunya.
Article 16
Comunicació de les autoritzacions excepcionals a la Comissió Europea
Les autoritzacions excepcionals atorgades anualment, els seus resultats i el control exercit i els resultats
obtinguts d'aquests es comunicaran al Ministeri competent en matèria de medi natural als efectes de la seva
notificació posterior a la Comissió Europea i als organismes internacionals pertinents.
Article 17
Vigilància i seguiment de l’activitat
1. El Departament competent en matèria de medi natural i biodiversitat ha de realitzar les inspeccions i
comprovacions oportunes per tal de controlar l’exercici de l’activitat autoritzada. A aquests efectes el Cos
d’Agents Rurals vetllarà pel compliment de les condicions establertes en les autoritzacions excepcionals de
captura i tinença, i formalitzarà les denúncies corresponents en cas d’incompliment.
2. L’incompliment de les previsions establertes en aquest Decret se sanciona de conformitat amb el que
estableix el Text refós de la Llei de protecció dels animals, aprovat per Decret legislatiu 2/2008, de 15 d’abril, i
la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat.
3. L’incompliment del que estableix aquest Decret i, en especial, de les condicions de l’autorització de captura,
comporta la retirada cautelar in situ i immediata de l’autorització pels agents de l’autoritat i la inhabilitació per
capturar en viu ocells fringíl·lids d’un any a cinc anys.
Disposició transitòria
Fins al 31 de desembre de 2015, els posseïdors d’exemplars d’ocells fringíl·lids capturats en virtut
d’autoritzacions de captura atorgades l’any 2009 o amb anterioritat els poden exhibir públicament sense
anellar. Aquest règim transitori només s’aplica als ocellaires que estiguin en disposició d’acreditar la
procedència legal de l’exemplar.
Disposició derogatòria
A partir de l’entrada en vigor del present Decret resta derogada l’Ordre de 21 de juliol de 1999, per la qual es
regula la captura en viu, la tinença i l’exhibició pública d’ocells fringíl·lids per a activitats tradicionals, a
excepció de l’article 7, i l’Ordre AAM/29/2011, d’11 de febrer, per la qual es deixa sense efecte el règim de
captura en viu d’ocells fringíl·lids per a activitats tradicionals previst a l’Ordre de 21 de juliol de 1999.
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
8Disposicions finals
Primera
S’habilita el conseller competent en matèria de medi natural i biodiversitat per tal que mitjançant una ordre
s’augmentin les dimensions de les gàbies previstes a l’article 14.5 en funció del progrés del coneixement
científic i tècnic en matèria de benestar i d’eficiència reproductora per als concursos de cant.
Segona
El present Decret entrarà en vigor l’endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya,
i serà vigent fins al 31 de desembre de 2018.
Barcelona, 14 d'octubre de 2014
Artur Mas i Gavarró
President de la Generalitat de Catalunya
Josep Maria Pelegrí i Aixut
Conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural
(14.287.101)
ISSN 1988-298X
http://www.gencat.cat/dogc DL B 38014-2007
9VE-DOGC-A-142875VE-DO/9 Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya